תנו ביטוי לנפש: איך יצירה יכולה לסייע בהתמודדות עם חרדות?

חרדות ודרכי טיפול

מי שסובל מחרדות יודע שמדובר בהתמודדות לא קלה, ולעיתים ישנן חרדות שמצריכות התערבות פסיכולוגית או פסיכיאטרית. עם זאת, יש לא מעט מחקרים ומאמרים שמעידים על כך שיצירה עשויה להקל על ההתמודדות עם החרדה, ועל כך נדון במאמר שלפניכם.

מהי חרדה?

לחרדה פנים רבות, והיא מאפיינת לא מעט אנשים או ילדים. מתי זה הופך לבעיה? כשמדובר בחרדה שמפריעה לנהל אורח חיים תקין, או חרדה שמשפיעה על סדר היום השגרתי. רבים מהאנשים שסובלים מחרדה, מנסים להימנע ממנה ככל הניתן (מסיטואציות שמעוררות את הפחד או הימנעות מהתמודדות עם טריגרים שונים), מה שמוביל למצב שבו הבעיה לא נפתרת אלא רק מחמירה. חשוב להבין שחרדה היא דבר טבעי, אך ישנן רמות שונות של חרדה ולכל רמה יש להתייחס בהתאם. מדובר בתחום נרחב במיוחד, ועל כן, מידע נוסף בנוגע לחרדות ודרכי טיפול תוכלו למצוא ברחבי הרשת או באתרים המקצועיים בתחום. חשוב לציין כי כיום, יש לא מעט דרכי טיפול מצוינות לחרדה והתקפי חרדה, בין היתר גם טיפולי CBT שנחשבים ליעילים מאוד. עם זאת, ישנה דרך נוספת שעשויה להוות טיפול משלים, והיא טמונה בטיפול באמנות.

איך יצירה קשורה לטיפול בחרדה?

במחקר שפורסם במגזין PNAS נטען כי ישנם סמלים (או צלילים) המהווים אותות ביטחון בקרב אנשים שסובלים מחרדה, ובכך הם עשויים לסייע במהלך תחושת החרדה או ההתקף. מדוע? ובכן כי מדובר באלמנט מרגיע שמשקף את חוסר האיום על האדם החרד. אם לא די בכך, ניכר כי שיטת הטיפול המוכרת "טיפול באמנות", מיושמת בקרב לא מעט אנשים שסובלים מחרדה, כשהטיפול אינו מתרכז רק בקהל יעד ספציפי, אלא פונה למגוון רחב של קהלים, לרבות ילדים ומבוגרים. תהליך היצירה גורם להסחת דעת בקרב המטופלים, והוא מאפשר להם להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם סיטואציות מאתגרות, מצבי לחץ וחרדה, ומסייע לשפר את התפקוד ביום יומי באופן ניכר. כמו כן, תהליך היצירה מוביל את המטופלים להכיר את רגשותיהם, ולהבין כיצד להתמודד באופן מושכל עם החרדה.

אילו פעילויות יצירתיות ניתן לשלב בתהליך?

ובכן, תהליך של טיפול באמנות נעשה לרוב על ידי אנשי מקצוע. עם זאת, אם אתם או ילדיכם סובלים מחרדה, תוכלו לפנות ליצירה על מנת לנסות להתמודד עם המצב.

ניתן ליצור יצירות שמשקפות או מבטאות את החרדה. למשל, יש לא מעט ילדים שחרדים בשל נגיף קורונה והסגרים שמאפיינים את התקופה. יצירת לוח שנה יכולה להיות פעילות נהדרת, כך תוכלו לציין על גבי לוח השנה את ימי הסגר, ולתכנן פעילויות חווייתיות שיפיגו את החרדה מפני הסגר או התקופה. זה רלוונטי גם לתקופת בידוד או כל חרדה שנובעת מהמתנה או ציפייה למאורע מסוים (כמו חשש מתקופת מבחנים).

מלבד זאת, תוכלו ליצור יצירות שאינן משקפות את החרדה ואף להיפך – משקפות את האלמנטים והמקומות שמרגיעים אתכם, כמו יצירה שקשורה לים או לחלום שמבקשים להגשים.

שנסכם?

אם אתם סובלים מחרדה, כדאי ואף מומלץ לפנות לגורם רפואי על מנת לקבל סיוע מקצועי. עם זאת, חשוב להדגיש שחרדה יכולה לבוא לידי ביטוי בשלל דרכים, כך שחשוב לאבחן זאת בהקדם. כמו כן, יש לא מעט דרכים להתמודד עם חרדה, כשאחת הדרכים הללו טמונה ביצירה. תהליכי יצירה עשויים לסייע לסובלים מחרדה להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם מצבי הלחץ השונים. ניתן לברר על טיפול באמנות (טיפולים שמועברים באופן מקצועי) וכמובן לנסות ליצור במסגרת הביתית, עם חומרי יצירה שמעניינים ומרגיעים אתכם.

נגישות