מתחברים לרוח: 6 ספרי יהדות מומלצים

יהדות וספרים הולכים טוב מאוד ביחד. זה שנים, וודאי מאז המצאת הדפוס, שספרי יהדות הם בין הפריטים הנפוצים והפופולריים ביותר אשר נרכשים עבור בתים יהודיים. עושר הספרים מעלה את ההתלבטות באיזה נושא כדאי לבחור ולקרוא קודם. אין די זמן בעולם כדי להכיר את כל הספרים הקיימים, אם כי בהחלט מומלץ לדעת לכל הפחות מהם הספרים הבולטים ביותר. לפניכם כמה המלצות לספרים טובים ומעניינים בתחום היהדות

מוסר אביך עם פירוש הרב שלמה אבינר

נתחיל עם פירוש של הרב אבינר לספר "מוסר אביך" של הרב קוק. הספר הספציפי הזה עוסק בתיקון המידות ובתורת המוסר בכלל. זהו מעין מבוא לנושא המוסר ביהדות. כדי להציג את הספר במבט על, נציין שמלבד מבוא יש בו ארבעה פרקים בנושאים חשובים: מצוות יראת ה', סידור כוחות הנפש בדרכי עבודת ה', בירורי מידות הנפש וחשבון הנפש בעבודת ה' והערכת מדרגותיה. אפשר למצוא עוד מספרי הרב אבינר וספרים גדולים וחשובים אחרים באתר אוצר הספרים.

מסילת ישרים

ספרו הידוע של רבי משה חיים לוצאטו, מסילת ישרים, עוסק בתיקון מידות ובמוסר בכלל. הרמח"ל הוא דמות ידועה מאוד ביהדות, וספר זה נחשב מרכזי וחשוב במיוחד בכל הנוגע לתורת המוסר. הספר מציג סדרת מדרגות של התקדמות רוחנית – צדקות, חסידות, קדושה ורוח הקודש ועוד.

חובת הלבבות

תורת חובת הלבבות הוא ספר בולט של רבי בחיי בן יוסף אבן פקודה, אשר עוסק בדת מהיבט של מוסר. הספר למעשה עתיק למדי – החיבור שעליו מתבסס הספר נכתב בשנת 1080 בערבית יהודית, ומאז נכתבו לו גם פירושים שונים וגם תרגומים בשפות רבות. לספר עשרה "שערים", העוסקים במציאות ואחדות אלוהים, הכרת המציאות וחוכמות שונות בעולם, חובת עבודת השם, ביטחון ואמונה באלוהים, פעולה לשם שמיים והחשיבה שהולכת יחד עם גישה זו, “כניעה" מול אלוהים ואנשים, חזרה בתשובה, חשבון נפש, פרישות ופרק אחרון אשר עוסק באהבת אלוהים.

 

 

עץ חיים השלם

עץ חיים השלם עם ביאורים והגהות הוא ספר שכתב הרב חיים ויטאל, תלמידו הבולט של האר"י ז”ל. זהו ספר שהיה רב השפעה בעולמות הקבלה והחסידות והוא עדיין בולט במיוחד. בספר הזה אפשר לקרוא את משנתו של האר"י לפי הרב ויטאל.

ספר זוהר הרקיע

ספר זוהר הרקיע – על הזוהר הקדוש והתיקונים, מאת הרב חיים סינואני זצוק"ל. זהו אחד מהספרים שעליהם שומעים בכל מקום, ודווקא מהסיבה הזאת כדאי וחשוב להכיר גם את הספר הזה. לפני עלייתו לארץ מתימן, הרב סינואני היה אב בית דין במחוז שרעב וסינואן. בארץ המשיכו חייו מעוררי ההשראה והוא היה ידוע כצדיק גדול שעזר לרבים. בספר זוהר הרקיע סינואני נותן את הפירושים והתיקונים שלו לספר הזוהר.

שולחן ערוך

הספר שולחן ערוך של רבי יוסף קארו הוא ללא ספק אחת מהקלאסיקות של תחום ספרי היהדות. זהו ספר בסיסי וחשוב, משום שהוא עוסק באופן יסודי למדי בקשת ההיבטים המרכזיים בחיים של כל יהודי מאמין. בספר מפורטות הלכות לגבי פעילויות יומיות כגון מה שעושים בהשכמה בבוקר, הלכות שונות בנושאים מרכזיים כמו כשרות, דיני משפחה למיניהם והיבטים מרכזיים של המשפט היהודי.

לסיכום

הספרים הקיימים בתחום היהדות רבים, מגוונים ובעלי השפעה, והמבחר הגדול בוודאי יאפשר לכם למצוא לא מעט ספרים מעניינים. בין שאתם מעוניינים בספריו של הרב אבינר, בספר הזוהר ובפירושיו השונים או דווקא בגרסאות של שולחן ערוך, באתר אוצר הספרים תוכלו למצוא רבים מספרים אלו.

נגישות